الگوریتم اجماع در شبکه‌های بلاک چین

الگوریتم اجماع در شبکه‌های بلاک‌چین بسیار بااهمیت می‌باشد و نیاز است افرادی که در حوزه سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال فعالیت دارند نحوه عملکرد آن را بیاموزند و...
آنچه در این پست میخوانید

 

الگوریتم اجماع در علم بلاک‌چین بسیار بااهمیت می‌باشد و نیاز است افرادی که در حوزه سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال فعالیت دارند نحوه عملکرد آن را بیاموزند و در نتیجه با انواع الگوریتم اجماع آشنا شوند. برای آشنایی با الگوریتم اجماع اثبات و انواع آنها نیاز به آشنایی با دفتر کل توزیع شده و فرایند شبکه‌های بلاک‌چین می‌باشد که به‌اختصار به آنها پرداخته‌ایم اما اگر می‌خواهید با آنها بیشتر آشنا شوید مقالات آنها را مطالعه نمایید.

دفتر کل (ledger):

در تمامی سازمان‌ها و شبکه‌ها تراکنشات پس از تأیید نیاز به ثبت دارند که در آینده قابل ردیابی و پیگیری باشد. در شبکه‌ها و سازمان‌های متمرکز پس از تأیید تراکنشات فرد مورد اعتماد سازمان آنها را در دفتری به نام دفتر کل ثبت می‌کند. به طور مثال در یک سیستم حسابداری، حسابدار ارشد وظیفه تأیید و ثبت تمامی تراکنشات را برعهده دارد.

دفتر کل توزیع شده (ledger distributed):

اگر بخواهیم تعریفی در مورد دفتر کل توزیع شده ارائه دهیم به طور ساده می‌توان گفت دفتر کلی که در دست همه اعضای یک سازمان یا شبکه باشد گفته می‌شود. در این سیستم فرد واحدی برای تأیید و ثبت تراکنشات وجود ندارد و تمامی افراد فعال در این شبکه این وظیفه را برعهده دارند که به این افراد full nodeها گفته می‌شود.

فرایند بلاک‌چین:

زمانی که یک note وارد شبکه بلاک‌چین می‌شود، نودها اعتبار آنها را بررسی می‌کنند و پس از اعتبارسنجی آن note به همراه مابقی noteها در یک بلوک قرار می‌گیرند که البته بسته به حجم بلاک تعداد noteها مشخص می‌شوند. در نهایت یک بلاک ساخته شده و آن‌بلاک به سیستم بلاک‌چین اضافه می‌شود و هر بلاک، هش بلاک قبلی را نیز به همراه دارد و این‌گونه بلاک‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.

الگوریتم اجماع:

الگوریتم اجماع در بلاک‌چین یک ابزار قدرتمند می‌باشد که به سیستم این اجازه را می‌دهد بدون نیاز به شخص ثالث، سیستم قابل‌اطمینانی برای اجرای قوانین، تأیید و ثبت تراکنشات را فراهم می‌کند.

اگر بخواهیم تعریفی برای الگوریتم اجماع ارائه کنیم: به فرایند ایجاد توافق میان nodeهایی که یکدیگر را نمی‌شناسند و اعتمادی بین آنها وجود ندارد برای اجماع و توافق در مورد تأیید و ثبت یک تراکنش گفته می‌شود و هر تراکنشی که بتواند بیش از ۵۰ درصد توافق بین nodeها را حاصل کند می‌تواند به شبکه اضافه شود که اصطلاح حمله ۵۱ درصدی نیز به همین موضوع اشاره دارد.

به زبان ساده اگر بخواهیم این فرایند را توضیح دهیم شکل زیر چگونگی فرایند الگوریتم اجماع و اضافه‌شدن تراکنشات به شبکه را نشان می‌دهد.

در انواع شبکه‌های بلاک‌چین برای ایجاد توافق بین نودها و اعتبارسنجی تراکنشات، الگوریتم اجماع مختص به خود را دارند. اولین الگوریتم اجماع اثبات تراکنشات، الگوریتم اجماع اثبات کار یا proof of work(POW) می‌باشد که توسط ساتوشی ناکاموتو برای تأیید تراکنشات شبکه بیت‌کوین مورداستفاده قرار گرفت که در این الگوریتم ماینرها که همان نودها هستند وظیفه اعتبارسنجی تراکنشات را بر عهده دارند و در ازای این کار به آنها پاداش داده می‌شود. اما انواع گوناگونی از الگوریتم اجماع وجود دارد که کارایی، مقیاس‌پذیری، سازگاری، مدل تهدید و مدل شکست آنها متفاوت می‌باشد که بسته به الزامات شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر میخواهید با انواع آنها آشنا شوید جدول زیر را مطالعه نمایید.

انواع الگوریتم‌های اجماع اثبات به شرح زیر می‌باشد:

الگوریتم اجماع اثبات Intercourse algorithm الگوریتم اجماع اثبات Intercourse algorithm
اثبات کار Proof of Work(POW) اثبات سهام Proof of Stake(POS)
اثبات تاریخ Proof of History(POH) اثبات موقعیت مکانی Proof of Location
اثبات قابلیت بازیابی Proof of Retrievability (POR) اثبات ظرفیت Proof of Capacity(POC)
اثبات امضا Proof of signature (POSign) اثبات شهرت Proof of Reputation (POR)
اثبات اثبات Proof of Proof اثبات فرایند Proof of Praess
اثبات وجود Proof of Existence اثبات فعالیت Proof of Activity
اثبات وزن Proof of Weight (POWeight) اثبات تحقیق Proof of Research (DPOR)
اثبات صفر Proof of Zero (POZ) اثبات مراقبت Proof of Care (POC)
قایق Rate اثبات اهمیت Proof of Important
اثبات ارزش Proof of Value(POV) اثبات فضا Proof of Space(POC)
اثبات مشارکت Proof of Participation (POP) اثبات باورپذیری Proof of believability
اثبات مالکیت Proof of Ownership اثبات کیفیت Proof of Quality

 

در اینجا با نحوه فرایند الگوریتم اجماع اثبات تراکنشات و دلیل اهمیت این فرایند در شبکه آشنا شدیم و انواع آنها را به‌اختصار معرفی کردیم که اگر علاقه دارید می‌توانید برای آشنایی بیشتر با فرایند عملکرد آنها و مزایا و معایب هرکدام به مقاله مربوط به آن نوع الگوریتم اجماع اثبات تراکنشات مراجعه کنید.

اما در انتها به یاد داشته باشید که نوع الگوریتم اجماع یک شبکه جز مهم‌ترین بررسی‌های فاندامنتال یک پروژه می‌باشد.

 

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در اینستاگرام دنبال کنید