الگوریتم اجماع سهام واگذار شده (Delegated Proof Of Stake – DPOS)

آنچه در این پست میخوانید

پیش‌نیاز:

در شبکه‌های بلاک‌چین انواع الگوریتم اجماع مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از این الگوریتم‌ها که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (Delegated Proof Of Stake – DPOS) است. اگر بخواهیم الگوریتم اجماع را در یک تعریف خلاصه کنیم به معنی فرایند توافق میان افراد ناشناس است که هیچ شناختی به یکدیگر نداشته و اعتمادی بین آنها وجود ندارد.

برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله الگوریتم اجماع را مطالعه نمایید.

دلیل الگوریتم‌های مختلف در شبکه‌های بلاک‌چین بالابردن ضلع‌های مثلث بلاک‌چین با حفظ تمامی اضلاع آن است. این مثلث به شکل زیر است.

 

همه تلاش‌ها در الگوریتم‌های مختلف برای بالابردن مقیاس‌پذیری است اما بالارفتن مقیاس‌پذیری ضلع‌های دیگر آن کاهش پیدا می‌کند و تا کنون پروتکلی موفق به بالابردن یکی اضلاع در مقابل حفظ مابقی دیگر اضلاع نشده است. به طور مثال در الگوریتم اجماع اثبات کار(POW) که در بیت‌کوین مورداستفاده قرار می‌گیرد امنیت و عدم تمرکز بسیار بالاست اما مقیاس‌پذیری آن بسیار پایین است و تراکنش بر ثانیه (tps) آن ۷ است.

پیش‌نیاز درک و یادگیری الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (Delegated Proof Of Stake – DPOS) مطالعه مقاله الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof Of Stake – POS) است.

 

الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (Delegated Proof Of Stake – DPOS):

در یک تعریف جامع و تخصصی می‌توان الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (DPOS) را نوعی پروتکل اجماع بلاک‌چین دانست که به کاربران اجازه می‌دهد کوین یا توکن‌های خود را برای رأی دادن به نمایندگان مختلف خرج کنند. هنگامی که این نمایندگان انتخاب شدند می‌توانند تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند که برای کل شبکه اعمال می‌شود.

 

به زبان ساده‌تر الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (DPOS) با الگوبرداری از الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) طراحی شده است و به کاربران شبکه (استیک کنندگان) این اجازه را می‌دهد که نمایندگانی را برای اعتبارسنجی تراکنشات و تولید بلوک بعدی انتخاب کنند. این نمایندگان وظیفه نظارت بر شبکه و حفظ امنیت آن را نیز دارند.

در این پروتکل الگوریتم اجماع کاربران (استیک کنندگان) می‌توانند با ادغام کوین یا توکن‌های خود در یک استخر سهام و پیوند دادن آن به یک نماینده خاص، به نماینده خود رأی دهند. در این روش کوین یا توکن شما به کیف پول دیگری منتقل نمی‌شود بلکه از یک ارائه‌دهنده خدمات استیکینگ (staking) برای قراردادن کوین و توکن‌های خود در یک استخر سهام استفاده می‌شود.

در این نوع از الگوریتم نمایندگانی محدود (اکثر پروتکل‌ها بین ۲۰ الی ۱۰۰ نفر را انتخاب می‌کنند) برای تولید یک بلوک جدید انتخاب می‌شوند و نمایندگان یک بلوک ممکن است برای بلوک بعدی انتخاب نشوند و با یکدیگر متفاوت باشند.

در الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (DPOS) نمایندگان کارمزد تراکنش و ساخت بلاک جدید را دریافت کرده و آن رابین استیک کنندگانی که آنها را انتخاب کرده بودند تقسیم می‌کنند که مقدار دریافت پاداش استیک کنندگان بسته مقدار استیک (stake) آنها دارد.

این نوع الگوریتم در سال ۲۰۱۴ توسط مدیر ارشد فناوری ایاس (EOS) دنیل لریمر (Dan Larimer) مطرح و توسعه یافت و در سال ۲۰۱۵ بروی پلتفرم مبادلات رمزنگاری غیرمتمرکز Bitshares پیاده‌سازی کرد. امروزه تعدادی از بلاک‌چین‌ها از جمله Eos, Tron(TRX), Cardano(ADA) از الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (DPOS) استفاده می‌کنند.

طرف‌داران الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (DPOS) معتقدند که این پروتکل الگوریتم اجماع روش دموکراتیک‌تری برای انتخاب افرادی است که بلوک بعدی را تأیید می‌کنند و به گروه متنوع‌تری بر خلاف الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) اجازه می‌دهد که در فرایند اجماع شرکت کنند زیرا نمایندگان بر اساس شهرت انتخاب می‌شوند نه بر اساس میزان دارایی آنها.

علاوه‌برآن، ازآنجایی‌که تعداد نمایندگان در الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (DPOS) محدود است، سریع‌تر به اجماع می‌رسند.

اما منتقدان آن به کاهش عدم تمرکز آن بنا بر تعداد پایین اجماع کنندگان تاکید دارند.

 

سخن پایانی:

در الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده (DPOS) مثلث بلاک‌چین هر سه ضلع خود را نتوانسته افزایش دهد و با افزایش مقیاس‌پذیری و امنیت بالا اما عدم تمرکز و غیرمتمرکز آن تا حدودی از بین رفته است ولی در حال حاضر به دلیل سرعت بالای تراکنشات از محبوبیت بالایی برخوردار است و طرف‌داران زیادی دارد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در اینستاگرام دنبال کنید